Dierenweide Berkum

Mensen houden van dieren in hun omgeving. Ook een wijk als Berkum kan dus niet zonder dierenweide. Schapen en geiten, konijnen; er is van alles te zien en te beleven. Je vindt de dierenweide aan de van ’t Hoffpad, aan het eind van de Lorentzlaan.

De dierenweide bestaat sinds november 1992. De boerderij wordt gerund door een aantal vrijwilligers.
Voor vragen kunt u ben hen terecht. U kunt ook mailen naar: kinderboerderijberkum@gmail.com.

Voor een deel worden we gesubsidieerd door de wijkvereniging en de gemeente. Dit is niet voldoende, vandaar dat er ook een aantal donateurs zijn. Ook kunnen wij een eenmalige gift voor het voer van de dieren en voor het onderhoud van de gebouwen altijd goed gebruiken.
Wilt u een bedrag overmaken? Dan kan dit op: NL69RABO0387350853 t.n.v Wijkvereniging Berkum Dierenweide onder vermelding van eenmalige gift.
In het wijkblad de Berkumer schrijven wij, de vrijwilligers, regelmatig een stukje over de dieren, activiteiten enz. op de boerderij. Hiermee houden we de donateurs ook op de hoogte. Ook u kunt donateur worden, stuur dan een e-mail naar: kinderboerderijberkum@gmail.com.

Welke dieren wonen er op de dierenweide?

Als eerste noemen we de ezels Amalia en Lorenzo. Dan zijn er de dwerggeitjes en sinds februari 2024 wonen Dina en Rudy, 2 hangbuikzwijntjes, in het varkensgedeelte, waar ze heerlijk kunnen wroeten. Ook is Mien er nog, zij is een kruising van een Engels minivarkenras en het kune kune (vet en rond) varken.

Ook hebben we schapen: Soay schapen, hun verre voorouders komen uit Schotland, ze zijn bruin en ze hoeven niet geschoren te worden omdat ze uit zichzelf verharen en Schoonebekers, deze schapen komen van de Drentse heide. Het is de bedoeling elk jaar wat verjonging in de veestapel te brengen, waarbij we ook rekening willen houden met het dierenwelzijn, haalbaarheid en duurzaamheid.

Rond de boerderij scharrelen de kippen, kalkoenen en duiven. De konijnen hebben hun eigen onderkomen. De cavia’s hebben binnen hun onderkomen, maar kunnen met een speciale loopbrug overdag naar buiten in hun eigen caviaweide. Zowel het binnenhok en de caviaweide zijn makkelijk te bereiken voor kleine kinderen.

Voedertijden

Er komt ’s morgens tussen 7.00 en 10.00 uur en ’s middags tussen 17.00 en 19.00 uur een vrijwilliger om de dieren te verzorgen. Op woensdag- en zondagmiddag kun je de boerderij tussen 15.00 en 17.00 uur bezoeken.

Activiteiten

Een van de doelstellingen van de kinderboerderij is het organiseren van activiteiten voor kinderen en buurtbewoners. Zo streven we ernaar eens per maand een activiteit te organiseren waarbij bijvoorbeeld jonge kinderen spelenderwijs iets leren over de dieren. Dit kan zijn het omgaan met dieren of het voederen van de dieren. Voor de allerkleinsten wordt dit bijvoorbeeld gegoten in een format van kaboutertjes en elfjes. Andere mogelijke activiteiten zijn knutselen met hout of nestkastjes maken, of een feestje voor de buurtbewoners, bijvoorbeeld rond het schaapscheren.
Communicatie naar wijkgenoten gaat via het informatiebord bij de kinderboerderij en via de Berkumer.

Duurzame mestopslag

In 2015 is er een duurzame mestopslag gebouwd zodat de mest van de kinderboerderij kan gaan composteren. Daarvoor zijn openingen in de zijkanten van de opslag gemaakt. Het voordeel daarvan is dat er een mooie stabiele humusachtige oude mest kan ontstaan, die prima als meststof op moestuinen of siertuinen gebruikt kan worden.

Oproep nieuwe vrijwilligers

Het vrijwilligers-team van de dierenweide kan altijd nieuwe leden gebruiken.
Wanneer je het leuk vind om met dieren bezig te zijn, denk dan eens aan ons.
Wij zijn op zoek naar personen die van dieren houden en in de gelegenheid zijn om ons team te versterken.
Voelt u zich geroepen? De vrijwilligers vertellen u graag wat het vrijwilligerswerk op de dierenweide inhoudt. Voor vragen kunt u een e-mail sturen naar: kinderboerderijberkum@gmail.com.