Organisator

Monument Haersterveerweg

04 mei 2023

Herdenking Haersterveerweg

Donderdag 4 mei 2023 vindt de Nationale Herdenking plaats, landelijk in Amsterdam, en o.a. in Zwolle, centraal bij het Ter Pelkwijkpark. Bij de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesmissies nadien.

In Berkum aan de Haersterveerweg was er ten tijde van de Tweede Wereldoorlog een schietbaan, waar, op 13 oktober 1944, als represaille voor een verzetsdaad, 7 jonge mannen uit deze regio gefusilleerd zijn. Na de Tweede Wereldoorlog is er een monument aan de Haersterveerweg geplaatst (zie foto). Dat monument is sinds 1987 geadopteerd door de basisscholen in Berkum, die jaarlijks op 13 oktober ook een herdenking organiseren.

Wij nodigen u uit om, als u betrokken wilt zijn bij de herdenking van de slachtoffers aan de Haersterveerweg, donderdag 4 mei a.s. om 19.50 uur ter plaatse aanwezig te zijn (u kunt ook meelopen vanaf het winkelplein, vertrek 19.25 uur).