Herdenking Haersterveerweg *GEANNULEERD*

Maandagdag 4 mei 2020 vindt de Nationale Herdenking plaats, landelijk in Amsterdam, en o.a. in Zwolle, centraal bij het Ter Pelkwijkpark. Bij de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesmissies nadien.

In Berkum aan de Haersterveerweg was er ten tijde van de Tweede Wereldoorlog een schietbaan, waar, op 13 oktober 1944, als represaille voor een verzetsdaad, 7 jonge mannen uit deze regio gefusilleerd zijn. Na de Tweede Wereldoorlog is er een monument aan de Haersterveerweg geplaatst (zie foto). Dat monument is sinds 1987 geadopteerd door de basisscholen in Berkum, die jaarlijks op 13 oktober een herdenking organiseren.

Nabestaanden, familie en vele Berkumers hebben jarenlang op 4 mei, tijdens de Nationale Herdenking, de gefusilleerde jonge mannen herdacht bij het monument aan de Haersterveerweg. Die traditie willen we graag in ere houden, zonder de herdenking van de scholen, de centrale herdenking in Zwolle en de Nationale Herdenking te kort te doen.

Wij nodigen u uit om, als u betrokken wilt zijn bij de herdenking van de slachtoffers aan de Haersterveerweg, maandag 4 mei a.s. om 19.50 uur ter plaatse aanwezig te zijn (u kunt ook meelopen vanaf het winkelplein, vertrek 19.25 uur). Er is dan een korte herdenking met een gedicht, de hymne, twee minuten stilte en het volkslied.

04 mei 2020

Monument Haersterveerweg