De Hoofdhof

12 nov 2023

€ 16,50, tot 16 jaar € 7,50, livestream € 7,50

Muziek met een Plus: Magna Musica geeft een muzikaal kijkje in het gezin Bach

In 1721 trouwde Johann Sebastian Bach, anderhalf jaar na het overlijden van zijn eerste vrouw met Anna Magdalena. Zij kwam uit een muzikale familie en had een professionele zangopleiding gehad. Speciaal voor haar schreef Bach een zgn. Klavierbüchlein met muziek voor de huiskamerlessen die Bach in zijn gezin gaf aan zijn kinderen. Naast cellosuites en sonates voor viool, bevat het boekje ook aria’s die Bach componeerde voor Anna Magdalena, hoewel het er soms ook op lijkt dat het handschrift van haar zelf ook te zien is in het Büchlein. Het vermoeden is dan ook dat verschillende composities mede van haar hand zijn. Samen met zijn vrouw componeerde Bach muziek voor het muzikale thuisonderwijs aan o.a. Philipp Emanuel en Wilhelm Friedemann.

In 2019 richtte Joalien van den Houten (sopraan en dirigent) het concertkoor Magna Musica op. Samen met Jan Kleinbussink ,klavecinist, en een selectie van drie zangers uit het concertkoor, brengt zij op 12 november een prachtig Barokprogramma rond het Klavierbüchlein van Bach. Het programma bevat naast koralen menuetten, suites, motetten en aria’s. Kortom: een schitterend inkijkje in het muzikale leven van het gezin Bach.
Stichting Muziek met een Plus is trots u dit bijzondere concert te mogen aanbieden. We zien uit naar een prachtige middag met een inspirerende Plus!

Kaarten zijn te bestellen op de website van Muziek met een Plus:  www.muziekmeteenplus (toegang €16,50,-; livestream: €7,50; jongeren t/m 16 jr.: €7,50.)